32ste inspiratiedagen aan zee met VLP

32ste inspiratiedagen aan zee met VLP

Evenwaardigheid op school leren stimuleren

Scholennetwerk VLP (Vlaams Lasalliaans Perspectief) bracht leerlingen, leerkrachten en directies van O.-L.-V.-Vreugde (Roeselare), Hasp-O Stadsrand (Sint-Truiden), Technisch Instituut Sint-Jozef (Bilzen), VISO (Mariakerke-Gent), Sint-Jozefinstituut (Genk-Bokrijk), Sint-Jorisinstituut (Bazel), ZAVO (Zaventem) samen in Oostduinkerke voor de 32ste Zeesessie. Bedoeling: alle 48 deelnemers nieuwe inzichten laten oppikken om de professionele schoolcultuur te kunnen versterken.

Leerling Stan Daenen (Hasp-O Stadsrand) zei volmondig ‘ja’ op de uitnodiging. ‘Een weekje naar zee? Dan zegt toch niemand nee’, was zijn laconieke reactie op de vraag of hij zijn school wou vertegenwoordigen. Het was de bedoeling dat alle deelnemers drie dagen (van 13 tot 16 november ’24) ondergedompeld werden in het centrale thema ‘evenwaardigheid’. Niemand stond boven of onder iemand anders. Er was ruim de tijd om vele onderwerpen aan te snijden en er open over te praten. Interessante vragen zoals ‘Wat houdt evenwaardigheid in?’ of ‘Als je door de school loopt waar uit die waarde zich dan?’ werden aan de deelnemers voorgelegd. Iedereen kon zichzelf verrijken door met elkaar van gedachten te wisselen.

Waar de deelnemers het meest van genoten was zonder meer de uitwisselingen met gelijkgestemde scholen. Zo ervaarde ook Tuur Buyvoets, leerling van Hasp-O Stadsrand (Sint-Truiden) de inspiratiedagen. ‘De locatie aan zee was ideaal. De onderwerpen die werden aansneden waren heel boeiend, maar soms ook heel pittig om op zo’n kort tijd verwerkt te krijgen. De contacten met de leerlingen van andere scholen waren voor mij het fijnst en zo hebben die andere leerlingen dat ook ervaren. Ik durf gerust vertellen dat er vriendschappen zijn gegroeid.’

Schoolteammoment

Elke dag kregen de zeven scholen ook afzonderlijk de kans om een eigen project te ontwerpen. Stap voor stap kregen de schoolteams de gelegenheid om het centrale thema ‘evenwaardigheid in de school’ uit te diepen en in een concreet plan te gieten. Dat leverde pittige discussies op en vergde veel energie, maar uiteindelijk kon elke school wel een eigen en origineel project voorleggen. Tijdens de laatste sessie, op vrijdagvoormiddag, kregen 1 of 2 vertegenwoordigers van elke school de gelegenheid om in een ‘elevator pitch’ hun concrete project voor te stellen. Niet eenvoudig om op enkele minuten de grote lijnen van een uitgewerkt plan voor te stellen, inclusief een concrete tijdlijn en de mijlpalen die tussentijds moeten bereikt worden. De plannen bleken inspirerend én haalbaar tegelijk en hadden een duidelijk doel. De voorstellen gingen van het versterken van de leerlingenraad over het vermijden van roddelen tot leerlingen beter in hun vel laten voelen.

Leerling Stan Daenen was ook na de inspiratiedagen nog altijd heel blij dat hij volmondig ‘ja’ had gezegd. ‘Het bleek nog veel leerrijker dan eerst gedacht. En da’s vooral ook te danken aan de nieuwe mensen die we hebben leren kennen. Ik vond het zeer geslaagde en fijne inspiratiedagen.’  

Johan Van Rooy