Directiedag Secundair Onderwijs ‘Doelgericht en effectief met data aan de slag’ - 28 januari 2025

In de huidige onderwijsomgeving worden we overspoeld door een overvloed aan data. Toetsresultaten, leerlingvolgsystemen, analyses van leerprestaties en zelfs inzichten in het welzijn van leerlingen – noem maar op … Data bieden ons de kans om het onderwijs te verbeteren en beter in te spelen op de behoeften van onze leerlingen, maar de grote hoeveelheid aan beschikbare informatie kan overweldigend zijn. En daarnaast is er ook nog dat “buikgevoel”. Telt dat dan niet meer mee?

Onder de deskundige leiding van Kristof Degryse, onze begeleider datageletterdheid, doorliepen de directeurs van onze scholen samen met hun kwaliteitscoördinator de verschillende stappen van het praktijkonderzoek. Ze vertrokken vanuit vaststellingen op de school om een hypothese te formuleren en daarna antwoorden te zoeken. Gaandeweg werd duidelijk dat data bij elke stap boeiende inzichten kunnen leveren over dat buikgevoel van waaruit we vertrokken.

We blikken terug op een intensieve en inspirerende werkdag waar door de talrijke aanwezigheid en de spontane uitwisselingen het VLP-scholennetwerk nogmaals een zichtbare realiteit werd.