Op dinsdag 19 november 2024 kwamen zo’n twintig zorgcoördinatoren en directeuren samen voor onze eerste ‘Zorg voor zorgdag’ van dit schooljaar. Het thema van de dag was 'Evidence informed aan de slag met begrijpend lezen'.
De dag begon met een verdiepende verkenning van wat lezen precies inhoudt. Vervolgens gingen de deelnemers aan de slag met het schoolfeedbackrapport van de Vlaamse toetsen. Dit rapport werd grondig bestudeerd via demonstraties en oefeningen. Daarna stond het analyseren, interpreteren en opstellen van een actieplan centraal. Ook het belang van de IDP’s kwam uitgebreid aan bod.
Tijdens een moment in de Kapel van de Ontluiking ontdekten de deelnemers, aan de hand van enkele teksten, de prachtige glasramen van Maria en Anna. Natuurlijk was er ook tijd voor ontmoeting en ontspanning met een hapje en een drankje.
In de namiddag zoomden we dieper in op de betekenis van evidence informed werken en hoe dit kan bijdragen aan het onderwijs in begrijpend lezen. De waardevolle uitwisselingen en het enthousiasme van de zorgcoördinatoren en directeuren zorgden ervoor dat deze dag opnieuw een groot succes werd!